facebook.com YouTube.com

Podręczniki » Liceum kl. 1 » Język polski »  Język Polski Wsip Oblicza Epok Pod 1lo

Język Polski Wsip Oblicza Epok Pod 1lo

cena: 44,00 zł dodaj do koszyka
Kategoria:Język polski
nazwa/tytuł:Język Polski Wsip Oblicza Epok Pod 1lo

Druga część podręcznika Oblicza epok dla klasy 1 składa się z trzech działów odpowiadających epokom historyczno-literackim. Są to:

– renesans,

– barok,

– oświecenie.

Materiał nauczania jest ułożony chronologicznie i podzielony na epoki historycznoliterackie, w ramach których zastosowano podział na jednostki lekcyjne. Wiedza teoretyczna ściśle łączy się z umiejętnościami praktycznymi – realizacja materiału ma formę pogłębionej analizy i interpretacji tekstu. Rozpoczynające każdą lekcję komentarze, przydatne wyjaśnienia pojęć kluczowych oraz zadania pod tekstami umożliwiają wnikliwe odczytanie utworów, uczą umiejętności interpretacyjnych, uwrażliwiają na zapisane w tekstach wartości (sekcja Wartości i postawy), rozwijają umiejętności retoryczne uczniów (m.in. argumentowanie, uzasadnianie opinii, zabieranie głosu w dyskusji wokół postawionego problemu), a także pozwalają na integrację treści z różnych obszarów kształcenia (w lekcjach literacko-kulturowych wyróżniono kolorystycznie polecenia dotyczące nauki o języku; zaproponowano ćwiczenia związane z tworzeniem wypowiedzi pisemnych i samokształcące zadania projektowe odnoszące się do problematyki omówionych tekstów).

By pokazać uczniom aktualność dawnej literatury, teksty z epoki zestawiono ze współczesnymi kontekstami, również z kultury popularnej – dobranymi zarówno ze względu na podobieństwo motywów, jak i zróżnicowanie środków wyrazu (m.in. film, muzyka, teatr, sztuki plastyczne, street art).

Podręcznik wzbogacają miniprzewodniki, pozwalające zebrać i usystematyzować wiedzę, a także blok powtórzeniowy, składający się ze schematu zawierającego najważniejsze informacje o omówionych lekturach, z powtórzenia ważnych pojęć (Przypomnij sobie) i pytań kontrolnych (Sprawdź się). Zwieńczeniem każdego działu są bloki Analiza tekstu nieliterackiego i Tworzenie własnego tekstu.

Materiały w podręcznikach koncentrują się na ćwiczeniu umiejętności, na które nacisk kładzie podstawa programowa, i dotyczą treści nauczania oraz lektur obowiązkowych (wszystkich) i uzupełniających (w każdej klasie po dwie pozycje książkowe w całości lub we fragmentach) z poziomu podstawowego i rozszerzonego.

Struktura tematu (jednostki lekcyjnej):

– tytuł lekcji – zaciekawia, nawiązuje do omawianego utworu,

– oś czasu – pokazuje czas powstania dzieła,

– tekst odautorski podzielony na podrozdziały – wprowadza podstawowe treści nauczania wyszczególnione w podstawie programowej, zawiera informacje o genezie (U źródeł tekstu), gatunku (Forma gatunkowa) oraz kontekstach, w których należy utwór odczytywać,

– elementy graficzne (tabele, schematy, diagramy) – ułatwiają zapamiętywanie wiadomości,

– ramki Wiedzieć więcej z informacjami o charakterze ciekawostek, uzupełnień – ubarwiają i rozszerzają narrację, zaciekawiają ucznia przedmiotem,

– ramki O twórcy (przy pierwszym tekście danego autora w podręczniku) – przedstawiają dodatkowe informacje biograficzne,

– tekst – zawiera numerację wersów (w przypadku wiersza) i akapitów (w przypadku tekstów nieliterackich) oraz przypisy ułatwiające zrozumienie treści,

– konteksty (fotografie, reprodukcje, kadry filmowe itp.) z opisami wyjaśniającymi ich powiązania z utworem z epoki oraz poleceniami, które ukierunkowują interpretację kontekstu lub podsuwają problem do dyskusji,

– ramki Pojęcia kluczowe – zawierają wyjaśnienia najważniejszych pojęć i terminów,

– polecenia w lekcjach literacko-kulturowych, podzielone na części:

Analiza, Interpretacja – służą pogłębionej lekturze dzieła, uczą analizy i interpretacji całych utworów lub wskazanych fragmentów, a także uzasadniania opinii z odwołaniem się do odpowiednich kontekstów oraz własnego doświadczenia lekturowego i życiowego;

Wartości i postawy – propozycja przedyskutowania przez uczniów problemu dotyczącego wartości / postaw oraz konfliktów wartości / postaw obecnych w utworze, w tym zachęta do odniesienia się młodzieży do cudzych wypowiedzi czy poglądów na ten temat; także impuls do rozmowy na temat problemu dotyczącego związku wartości poznawczych, etycznych i estetycznych obecnych w utworze;

Wypowiedź pisemna – polecenie stworzenia wypowiedzi pisemnej w jednym z gatunków wskazanych w podstawie programowej;

Zadanie projektowe (fakultatywnie w niektórych lekcjach) – propozycja realizacji projektu odnoszącego się do zainteresowań i osiągnięć uczniów oraz problematyki tekstów omawianych na lekcji,

– ćwiczenia w lekcjach językowych,

– infografiki na rozkładówkach– w atrakcyjny graficznie sposób przybliżają wybrane zagadnienia kształcenia literacko-kulturowego.

Struktura materiału powtórzeniowego po dziale:

– powtórzenie i sprawdzenie wiadomości:

– schemat odnoszący się do treści działu, zawierający najważniejsze informacje o utworach z epoki (m.in. autor, data powstania, gatunek, motywy i symbole);

– przypomnienie najważniejszych pojęć z lekcji literacko-kulturowych i lekcji językowych, z odsyłaczem do odpowiedniej strony w podręczniku;

– polecenia (otwarte i zamknięte) odnoszące się do treści działu, sprawdzające stopień opanowania przez ucznia materiału,

– analiza tekstu nieliterackiego – materiały służące doskonaleniu umiejętności retorycznych,

– tworzenie własnego tekstu – materiały przygotowujące ucznia do samodzielnego tworzenia dłuższej wypowiedzi pisemnej.

Na końcu podręcznika znajdują się:

Indeks pojęć – pomagający w uporządkowaniu zdobytej wiedzy i zapewniający przyswojenie najważniejszej terminologii;

Indeks osób.

Księgarnia ZiK

Małachowskiego 1/6
05-270 Marki

pn-pt 1000 - 1900
sobota 900 - 1300

732 933 092
sklep@KsiegarniaZiK.pl

Warunki zakupu


Płatności obsługuje

ACTIVENET - projektowanie stron internetowych - Marki, Warszawa